duminică, 9 martie 2008

Der Himmel über Berlin


Film din 1987 marca Wim Wenders (inainte de a incepe sa regizeze in SUA).
Un fel de "Luceafarul" in varianta berlineza , o lume complexa in care ingerii coexista cu muritorii si o situatie in care unul dintre acesti ingeri renunta la nemurire pentru a experimenta bucuriile pamantene(printre care, evident, dragostea..).
Bruno Ganz este cel care interpreteaza acest rol,cel care peste cativa ani va "fi" Hitler in Der Untergang (2004). O schimbare destul de mare, si fizica si ca natura a rolului.
In Himmel über Berlin apare ca "element de surpriza" Peter Falk (Columbo, pentru prieteni)in rolul starului de cinema .

"Es ist herrlich, nur geistig zu leben und Tag für Tag für die Ewigkeit von den Leuten rein was Geistiges zu bezeugen.
Aber manchmal wird mir meine ewige Geistesexistenz zu viel.
Ich möchte da nicht mehr so ewig drüberschweben. Ich möchte ein Gewicht an mir spüren, das die Grenzenlosigkeit an mir aufhebt und mich erdfest macht.
Ich möchte bei jedem Schritt oder Windstoß, ´jetzt, und jetzt und jetzt` sagen können und nicht wie immer `seit je und in Ewigkeit`."

(It's great to live by the spirit, to testify day by day for eternity, only what's spiritual in people's minds. But sometimes I'm fed up with my spiritual existence. Instead of forever hovering above I'd like to feel a weight grow in me to end the infinity and to tie me to earth. I'd like, at each step, each gust of wind, to be able to say "Now." Now and now" and no longer "forever" and "for eternity.")

Alaturi de Die Blechtrommel , printre putinele filme germane pe gustul meu.

Niciun comentariu: