marți, 25 martie 2008

Who's Afraid of Virginia Woolf?

[sau:"o altfel de iubire"]

"I disgust me. You know, there's only been one man in my whole life who's ever made me happy. Do you know that?
George, my husband... George, who is out somewhere there in the dark, who is good to me - whom I revile, who can keep learning the games we play as quickly as I can change them. Who can make me happy and I do not wish to be happy. Yes, I do wish to be happy. George and Martha: Sad, sad, sad. Whom I will not forgive for having come to rest; for having seen me and having said: yes, this will do. "


Film aparut in 1966 ca adaptare a piesei lui Edward Albee ce a cunoscut un mare succes pe Broadway.
Faptul ca in rolurile principale sunt Elizabeth Taylor si Richard Burton nu poate decat sa aduca si mai multa autenticitate acestei povesti innebunitoare.
Ca timp si spatiu, actiunea nu este foarte intinsa. Ea se desfasoara in decursul unei singure nopti, in trei locatii. Ceea ce e perfect pentru ca totul sa se concentreze pe psihologic .
Cat de subtire e linia dintre iubire si ura? Poti sa urasti pe cineva tocmai pentru ca il iubesti? Dupa toate aparentele da. Probabil se intampla chiar mai des decat avem impresia si putini ar fi dispusi s-o recunoasca.
"Ce nu te omoara te face mai puternic", spune o vorba din popor.Acesta pare a fi si motto-ul protagonistilor, care se bruscheaza fizic si psihic cu o asemenea intensitate incat pare ca totul se va termina ..dramatic.In special cand alcoolul ,in cantitati semnificative, isi face simtit efectul("Never mix, never worry"..). Intrebare: alcoolul- catalizator sau inhibator? In acest caz sigur catalizator.
Insa la final descoperi resorturile psihologice care duc la genul acesta de manifestari. Rutina ,pierderea unui fiu, nemultumiri legate de celalalt permanent puse in discutie ("I hope that was an empty bottle, George! You can't afford to waste good liquor, not on YOUR salary! " / "Martha is changing, and Martha is not changing for me, Martha hasn't changed for me in years. If Martha is changing, that means we're going to be here for days. You're being accorded an honor, and you mustn't forget that Martha is the daughter of our beloved boss." ) ...
pana cand la un moment dat iese totul la suprafata.
Si ramane esentialul.

Niciun comentariu: