miercuri, 19 martie 2008

Ingmar Bergman

The Seventh Seal [Det Sjunde inseglet] (1957)

Daca ar fi sa folosesc un cliseu pompos , as zice ca este "la clé de voûte"(cheia de bolta) a creatiei lui Bergman. Dar nu, nu o sa zic asta si o sa spun doar ca e cel mai complex. Si ca tehnica, si ca subiect.
Bergman a crescut intr-un mediu in care valorile crestine erau pretuite si a recunoscut intr-un interviu ca pentru el morala le include pe acestea. Intre timp a devenit mai naturalist si a fost "renegat" si de biserica , care vazuse initial in filmele sale un sprijin de promovare.
Ce se regaseste frecvent in filmele sale, si implicit in Seventh Seal , e interogarea asupra mortii. Cavalerul Antonius Block, care e protagonistul actiunii, intreprinde un fel de calatorie initiatica .Totul se desfasoara pe fondul epidemiei de ciuma, ceea ce face ca viata sa devina un joc de probabilitati. Simbolic este pactul pe care il face cu Moartea : un joc de sah al carui rezultat va determina soarta sa.

"Antonius Block: I want knowledge! Not faith, not assumptions, but knowledge. I want God to stretch out His hand, uncover His face and speak to me.
Death: But He remains silent.
Antonius Block: I call out to Him in the darkness. But it's as if no one was there.
Death: Perhaps there isn't anyone.
Antonius Block: Then life is a preposterous horror. No man can live faced with Death, knowing everything's nothingness.
Death: Most people think neither of death nor nothingness.
Antonius Block: But one day you stand at the edge of life and face darkness.
Death: That day.
Antonius Block: I understand what you mean."












Wild Strawberries [Smultronstället] (1957)


Tot moartea este cea care il obsedeaza pe Bergman, insa de data aceasta nu se mai bazeaza pe simbolistica , ci pe psihologic. Ulterior primirii invitatiei de a participa la acordarea unui premiu pentru intreaga activitate, batranul doctor Isak Borg infrunta gandurile sale cele mai negre si realizeaza lipsa de sens a existentei sale. Excelenta profesionala nu poate inlocui esecul in relatiile interumane.Se interpun imagini cu visele si halucinatiile pe care le are acesta in legatura cu moartea.
Cat priveste titlul ales: de ce "fragi salbatici"? Pentru ca acestia sunt un fel de metafora a lucrurilor bune care apar neplanificat.

Niciun comentariu: